تبلیغات
رضا حُسنی - كلیدى براى راهگشایی!!!
رضا حُسنی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

امام حسن عسگری
در محضر امام حسن عسکری علیه‌السلام

در این قسمت فرازهایی از نامه امام حسن عسکری علیه‌السلام به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری که از معتمدین شیعه است را مطرح می‌کنیم  و ضمن ترجمه، نکته‌هایی را

برای توضیح بیشتر به آن می‌افزاییم. به این امید که این کلماتی که به امامی معصوم

نسبت دارد در زندگی علمی و عملی ما پرتو افکند و حیات دینی ما را بیش از پیش درخشان‌تر کند.


نقش حیاتی اهل بیت علیهم‌السلام در تربیت الهی انسان

امام علیه‌السلام در تبیین این نقش، اهل بیت علیهم‌السلام را دروازه و کلید ورود به گنجینه معارف الهی معرفی نموده و در تعبیری دیگر ایشان را آموزگار منحصر به فرد احکام دین می‌خواند.

امامعلیه‌السلام بعد از شمارش مهمترین واجبات دینی یعنی حج و عمره و اقامه نماز و پرداخت زكات و روزه‏‌دارى و (قبول) ولایت،

می‌نویسد:

وَ جَعَلَ لَكُمْ بَاباً تَسْتَفْتِحُونَ بِهِ أَبْوَابَ الْفَرَائِضِ وَ مِفْتَاحاً إِلَى سَبِیلِهِ؛ و درى به روى شما گشوده تا انواع واجبات و تكالیف را بفهمید و كلیدى براى راهگشایى داده است‏.

 

منظور از آن «در» و «کلید» چیست؟

اگر مراد از آن دو ، 1 چیز باشد (وسیله ای برای ورود به یک محدوده ) که به دو تعبیر آمده؛ با دو قرینه می‌توان گفت که مراد از آن، اهل بیت عصمت و طهارت‌اند. قرینه اول ادامه روایت است و قرینه دوم: روایت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله که فرمود:

أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا وَ هَلْ تُدْخَلُ الْمَدِینَةُ إِلَّا مِنْ بَابِهَا؛ من شهر علمم و علی دروازه ورود به آن؛ مگر جز از در شهر

می‌توان وارد شهری شد؟(1)

ولی اگر اشاره به 2 چیز باشد؛ چون موضوع، ابزار فهم دین است به کمک همین روایتی که گذشت و روایتی از امام کاظم علیه‌السلام

که فرمود: إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول؛ خدا بر مردم دو حجت دارد: حجت آشكار و حجت پنهان، حجت آشكار رسولان و پیغمبران و امامانند و حجت پنهان عقل مردم است‏ (2) می توان گفت مراد از «در»، اهل بیت‌اند و منظور از «کلید»، عقل انسان است که اگر این نباشد باز کردن در ورودی یعنی فهم روایات اهل بیت علیهم‌السلام هم ممکن نخواهد بود. البته این عقل، عقلی است که به فرموده امیرالمومنین علیه‌السلام گرفتار هوا و هوس نبوده و بر هوای نفس امیر باشد.

هر کس که خواهان علم و حکمت و اسرار شریعت و تقرب به خداوند متعال است باید از طریق اهل بیت علیهم‌السلام وارد عمل شود و اگر کسی از غیر این مسیر وارد شود و توشه‌ای برگیرد کار او سرقت است و به او سارق می‌گویند نه عالم و فرزانه.

آن حضرت فرمود: كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَى أَمِیرٍ؛ چه بسیار عقل‌هایی که در بند هوای نفسی شده‌اند که بر آن عقل حکومت می‌کند و بر اساس خواسته نفس فکر کرده و تصمیم می‌گیرد. (3)

در ادامه همین بحث امام حسن عسکری علیه‌السلام به نقش حیاتی اهل بیت علیهم‌السلام در فهم دین می‌پردازد و می‌نویسد:

لَوْ لَا مُحَمَّدٌ ص وَ الْأَوْصِیَاءُ مِنْ وُلْدِهِ لَكُنْتُمْ حَیَارَى كَالْبَهَائِمِ لَا تَعْرِفُونَ فَرْضاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ هَلْ تُدْخَلُ مَدِینَةٌ إِلَّا مِنْ بَابِهَا؛ اگر رسول خدا و اوصیاء او نبودند که کلام خدا و شرح و توضیح آن را به شما مردم برسانند بی‌تردید احدی از شما به ذره‌ای از احکام و دستورات دست پیدا نمی‌کردید و از آن سر در نمی‌آوردید.

آنگاه برای اثبات این سخن مهم از همان مثال شهر و دروازه استفاده می‌کنند و می فرمایند: همان گونه که جز از راه در نمی‌توان وارد شهر شد جز راه اهل‌بیت هم نمی‌توان به احکام و معارف الهی دست پیدا کرد. 

یک سوال مهم و پاسخ آن:

سوال: معارفی که ادیان غیر اسلامی و حتی مذاهب غیر امامیه از آن خود می‌دانند و ادعا می‌کنند که از غیر طریق اهل بیت علیهم‌السلام به آن دست پیدا کرده‌اند با این روایات چگونه توجیه می‌شود؟

پاسخ: آنچه ایشان ادعا می‌کنند اگر معارف صرفاً عقلی است که خارج از بحث است؛ اما اگر معارف نقلی است یا گمان می‌کنند که به حقیقت دست یافته‌اند و در واقع ادعای کاذبی دارند و یا اگر مطابق واقع است همان حقیقتی است که اهل بیت علیهم‌السلام فرموده‌اند. با توجه به آن انحصاری که رسول خدا بر آن تاکید نمود؛ معلوم می‌شود که این مدعیان از راه دیگری خود را به داخل شهر علم رسانده‌اند و از گنجینه‌های درون آن با خود برده‌اند. و چون خود معترفند که از راه اهل بیت وارد نشده‌اند پس معلوم می‌شود از راهی غیر مجاز به خزانه دستبرد زده‌اند و اکنون ادعای مالکیت

می‌کنند. در روایت می خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: أَنَا مَدِینَةُ الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ بَابُهَا یَا عَلِیُّ، كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَدْخُلُهَا مِنْ غَیْرِ بَابِهَا؛ من شهر علمم و تو یا على دروازه آن هستى، دروغ گفته آن كسى كه گمان كرده از غیر دروازه آن می‌تواند داخل شود. (4)

این روایت نشانگر اینست که تنها راه مجاز برای ورود به این شهر اهل بیت علیهم‌السلام هستند، اگر کسی بخواهد از غیر این راه وارد شود می‌تواند، اما باید متوسل به راه‌های غیر مجاز شود و یا با یک انحصار شدیدتر اصلا این شهر راه ورودی جز اهل بیت علیهم‌السلام ندارد چه مجاز چه غیر مجاز.

مراد از «در»، اهل بیت‌اند و منظور از «کلید»، عقل انسان است که اگر این نباشد باز کردن در ورودی یعنی فهم روایات اهل بیت علیهم‌السلام  هم ممکن نخواهد بود. البته این عقل، عقلی است که به فرموده امیرالمومنین علیه‌السلام گرفتار هوا و هوس نبوده و بر هوای نفس امیر باشد.

تعبیر زیبای مرحوم ملا صالح مازندرانی (شارح کافی)

مرحوم ملا صالح مازندارنی که گویا معنای اول را لحاظ کرده است با توجه به این روایت و روایت‌های دیگری که این جمله « فمن اراد المدینة فلیأت الباب‏؛ هر کس که بخواهد وارد این شهر شود باید از در آن وارد شود» (5) را هم دارد در شرح خود بر اصول کافی

می‌نویسد: منظور رسول خدا از این روایت و نظیر آن اینست: هر کس که خواهان علم و حکمت و اسرار شریعت و تقرب به خداوند سبحان است باید از طریق اهل بیت علیهم‌السلام  وارد عمل شود و اگر کسی از غیر این مسیر وارد شود و توشه‌ای برگیرد کار او سرقت است و به او سارق می‌گویند نه عالم و فرزانه.(6)

اگر معنای دوم را هم بگیریم باز سرقتی که ایشان می‌گویند شامل می‌شود؛

زیرا اگر راه دیگری برای ورود نباشد و کسی  بدون ورود از این در، دارای این معارف شده باشد معلوم می‌شود از کسی که رفته و تهیه کرده است به سرقت برده و الان ادعای مالکیت می‌کند.

 


1. امالی شیخ صدوق رحمة‌الله‌علیه ص345

2. کافی ج1 ص 16

3. نهج البلاغه خ211

4. امالی شیخ طوسی رحمة‌الله‌علیه ص 309

5. مستدرک حاکم ج3 ص 126

6. شرح الكافی صالح المازندرانی ج‏5  ص 207






نوع مطلب : احادیث معصومین، 
برچسب ها : امام حسن عسگری، شیعه، کلید، دین، انا مدینة العلم و علی بابها، علم،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 28 آذر 1393
سه شنبه 13 تیر 1396 04:38 ق.ظ
My brother recommended I may like this blog.
He was once entirely right. This put up truly made my day.
You cann't consider simply how so much time I had spent for this info!
Thank you!
دوشنبه 12 تیر 1396 11:16 ق.ظ
Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this paragraph i thought i could also create comment due to this
good paragraph.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 09:15 ق.ظ
Very rapidly this web site will be famous amid all blog users,
due to it's fastidious content
یکشنبه 27 فروردین 1396 05:11 ب.ظ
Hello there, just became alert to your blog through Google,
and found that it is truly informative. I am going to watch out for brussels.
I will be grateful if you continue this in future.
A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
تاریخ



ساعت پرنده

ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ

كد پرواز پرنده در وبلاگ

حدیث

خداجون دوستت دارم

رفتـــ 25
Language